- Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is eerder deze maand geveild voor een recordbedrag van 135 miljoen euro.
- De auto, één van twee prototypes die ooit zijn gemaakt, is nu officieel recordhouder van de titel ‘duurste auto ooit verkocht’.
- De 135 miljoen die de veiling opbracht, gaat naar een nieuw fonds waarmee Mercedes jongeren studiebeurzen wil aanbieden als ze zich inzetten voor duurzaamheid.
- Lees ook: Het prototype van een nieuwe elektrische auto van Mercedes legde ruim 1.000 kilometer af op één volle acculading – wat je moet weten over de Vision EQXX
Een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 is eerder deze maand geveild voor een recordbedrag van 135 miljoen euro. Dat heeft topman Ola Källenius van de Duitse autofabrikant bevestigd.
Dat maakt het verreweg de duurste auto ooit verkocht, al is het mogelijk dat er privé nog meer is betaald voor een auto. Het record stond op naam van een Ferrari 250 GTO uit 1962. Die wisselde in 2018 voor zo’n 46 miljoen euro van eigenaar op een veiling.
De Uhlenhaut Coupé is vernoemd naar Rudolf Uhlenhaut, die wordt gezien als de vader van de SL en het raceteam Silver Arrows, waar hij aan het roer stond. Later werd de ingenieur hoofd van de testafdeling van personenauto’s. Die overgang zorgde er ook voor dat de 300 SL uiteindelijk een personenauto werd, aangezien hij aanvankelijk door Uhlenhaut was ontwikkeld als racewagen.
De Duitse autofabrikant maakte uiteindelijk slechts twee prototypes van de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Een daarvan gebruikte Uhlenhaut, die nooit een auto in eigendom had, als bedrijfswagen en de ander ging in de kluis. Beide auto’s bleven tot nu toe altijd in bezit van Mercedes.
De nieuwe eigenaar mag de auto overigens niet mee naar huis nemen. Voorwaarde voor de verkoop was dat de Uhlenhaut Coupé voor het publiek te zien blijft op speciale gelegenheden. De koper mag er voor de betaalde 135 miljoen euro wel af en toe in rijden. Het andere prototype staat nog gewoon ter bezichtiging in het museum.
Het is niet bekend wie de Uhlenhaut Coupé heeft gekocht. Volgens Källenius waren er slechts een dozijn bieders uitgenodigd voor de geheime veiling in het museum en archief van Mercedes in Stuttgart.
Het geld steekt Mercedes-Benz niet in eigen zak: het investeert het in een nieuw op te zetten fonds, het Mercedes-Benz Fund. Via dat fonds kunnen jongeren die de financiële middelen missen om te studeren een studiebeurs krijgen om zich te ontwikkelen en in te zetten voor een duurzamere toekomst.